ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ

13 Σεπ 2018

Η κατάργηση των Λατινικών. Νίκος Δ. Βαρμάζης, φιλόλογος-συγγραφέας

Ως κλάσικός φιλόλογος δεν μπορώ παρά να διαφωνώ με την κατάργηση των Λατινικών.-Η απάλειψή τους από τις εξετάσεις στην ουσία δίνει τη χαριστική βολή σε ένα μάθημα που...
- είν’ αλήθεια -εδώ και χρόνια ψυχοραγούσε, κυρίως εξαιτίας της διδκτικής αμεθοδίας του.
Διαφωνώ, όχι γιατί πιστεύω στο επιχείρημα ότι η γνώση της λατινικής συνιστά απαραίτητη προϋπόθεση για την εκμάθηση των άλλων γλωσσών που προέκυψαν από αυτήν. Οι γλώσσες αυτές, όπως και η νέα ελληνική σε σχέση με την αρχαία- είναι αυτάρκεις σε όλα τα πεδία τους και δεν έχουν ανάγκη να στηριχτούν στη Λατινική. Είναι όμως σωστό ότι η λατινική, όπως και η αρχαία ελληνική – η δεύτερη περισσότερο- εξακολουθούν να αρδεύουν τις νεότερες γλώσσες με χρήσιμη ιστορική ύλη, που τις εμπλουτίζει.
Διαφωνώ, γιατί πιστεύω ότι η απόφαση του τωρινού υπουργού – όπως και άλλων παλαιότερων - υπακούει σε μια αντίληψη μονοσήμαντη, ρηχή και χρησιμοθηρική, άποψη δηλαδή που θεωρεί ωφέλιμο ό,τι είναι χρήσιμο. Το χρήσιμο, ως γνωστόν, συνδέεται με την πράξη και την εφαρμογή και εξοβελίζει τη θεωρία, που είναι το μεγάλο δώρο της ελληνικής κοσμοαντίληψης στην ανθρωπότητα{*κατ΄εμπορίην και θεωρίην” ταξίδευε ο Σολων, σύμφωνα με τον Ηρόδοτο}.Ο συνδυασμός όμως θεωρίας και πράξης είναι ένα βασικό στοιχείο της λεγόμενης κλασικής παιδείας που διαμόρφωνε επί αιώνες τον μέσο ευρωπαίο πολίτη, στην ισορροπία του οποίου συνέβαλαν μαζί με τα αρχαία ελληνικά τα λατινικά και ο ρωμαϊκός κόσμος.
Θεωρώ λοιπόν ότι τα λατινικά, όπως και άλλα παραδοσιακά μορφωτικά αγαθά, συνιστούν στοιχεία “αντίστασης “ στην κυρίαρχη φορά της εποχής μας, στην οποία η τεχνολογία με τα θαυμαστα επιτεύγματά της τείνει να συγκεντρώσει όλα τα παιδευτικά αγαθά σε ένα κινητό, με το οποίο, ήδη, ασχολούνται μικροί μεγάλοι σε όλους τους χώρους μέρα νύχτα.
Πέρα από τη χρησιμοθηρία η προτίμηση του υπουργού στην κοινωνιολογία αντί των λατινικών, διότι, κατά την άποψή του, το μάθημα των λατινικών είναι μονοσήμαντο, ενώ της κοινωνιολογίας πολυσήμαντο, συνιστά μια αυθαίρετη και δογματική ιδεολογίζουσα άποψη χωρίς τεκμήρια και αποδείξεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου